PANZERKAMPFWAGEN II
Panzer III ve Panzer IV kullanıma girinceye kadar arada oluşacak olan boşluğu doldurmak için, 1934'te daha sonradan Panzerkampfwagen II olarak adlandırlacak bir ara model üretilmesine karar verildi. Üretim anlaşmaları üretimi gizli tutmak adına Industrial Tracktor (LaS 100) adı altında Krupp, MAN ve Henschel'e verildi. İlk prototiplerden sonra MAN'ın ürettiği modelde karar kılındı, bu projede artık MAN şasiden, Daimler-Benz de üst kısımdan sorumluydu. Proje daha sonraları Famo, MIAG ve Wegmann tarafından da yürütüldü ve Panzerkampfwagen II, Fransa'da 1.000 adetin üzerinde kullanımla ordunun belkemiği oldu. Tank ilerleyen yıllarda SSCB'nin istilasında da kullanılsa da o günün şartları için çok yetersizdi, daha çok eğitim aracı olarak vazife gördü.
PzKpfw II Ausf A'nın ilk partisi 1935'te teslim edildi, 20 mm'lik topu ve 7,92 mm'lik makineli tüfeğe sahipti. 3 kişilik mürettebatı vardı ve saha ağırlığı 7,2 tondu. Bu ilk üretimlerle yapılan denemelerde 130 beygirliklik (97 kW) motorun yetersiz kaldığı anlaşıldı ve ikinci model olan PzKpfw II Ausf B'de 140 beygirlik (104 kW) motor kullanıldı, bunun yanında ön zırhı da kalınlaştırıldı. Bu değişiklikler tankın ağırlığını neredeyse 8 tona yükseltti.
PzKpfw II Ausf C, Norveç |
Üçüncü model olan PzKpfw II Ausf C 1937'de üretildi ve geliştirmeler sayesinde daha sağlam bir zırha sahipti. Ayrıca süspansiyon sisteminde yapılan değişikliklerle tekerler güçlendirildi. Bu güçlendirmiş sistem gelecekteki bütün modellerde kullanılacaktı. 1938'de PzKpfw II Ausf D ve PzKpfw II Ausf E modelleri de kullanıma hazırdı. Yeni geliştirilen bükümlü süspansiyon sistemi bu modellere inanılmaz bir yol tutuşu sağlamış ve hızlarını 55 km/saat'e çıkarmıştı. Ayrıca bu modellerde gövde ve üst kısımda tamamen değişmişti, yine de taret eski modelle aynıydı. Ön kısım yekpareydi ve üzerine iki sürgülü gözlem yuvası bulunmaktaydı (biri şoför biri radyo operatörü için)
PzKpfw II Ausf D |
Serinin son modeli PzKpfw II Ausf F 1940-1941 yıllarında sahaya indi. Ön zırhının kalınlığı 35 mm, yan taraftaki zırhın kalınlığı ise 20 mm'ye çıkartılmıştı. Bu değişiklikler yankın ağırlığını 10 tona fazlasıyla yaklaştırdı ve tankın hızını fazlasıyla düşürdü. Yine de bu eksiklik, tankın daha iyi korunuyor olması nedeniyle kabul edilebilir görüldü.
PzKpfw II Ausf F |
PzKpfw II aynı zamanda keşif amacıyla da kullanıldı ve Luchs modeli doğdu. Bu isim daha sonra 1970'lerin Batı Almanya Ordusu tarafınca kullanılan 8x8'lik keşif aracına da verildi. Yine de Luchs büyük miktarda üretilmedi. Bu hafif keşif tankı toplamda 100 adet üretilmiş ve 4 adet VK1303 de devşirilerek Luchs modeli haline getirilmiştir.
Luchs |
Serinin en ilginç tankı olan amfibi modeli ise 1940 yılında İngiltere'nin işgali için geliştirildi. Bu model suda 10 km/saat hız ile gidebiliyordu. Ancak bu tanklar asla su İngiltere'yi işgal edemedi. 18. Panzer Alayı tarafından normal tank olarak Rusya'da merkez cephesinde 1941 Haziran ayından itibaren kullanıldılar. Ayrıca 100 adet alev makineli Flammpanzer II de üretildi ve 1942'ye kadar kullanımda kaldı. Bu model PzKpfw Ausf D ve E ile aynı şasi üzerine inşa edilmişti. Bu tankın tareti diğer modellere göre daha küçüktü ve 2 alev makinesi ve 1 makineli tüfekle silahlandırılmıştı. Alev makinelerini besleyen yakıtlar tankın iç bölümündeydi.
sIG 33 |
PzKpfw II yaşlanıp günün şartlarına uyum sağlayamayınca şasisi hemen elden geçirildi ve başka modeller için de kullanılmaya başlandı. Bunlardan ilki Marder I olarak adlandırılacak olan ve ele geçirilen 76,2 mm'lik Rus toplarını kullanan tanksavardı. Bunu 7,5 cm toplu Marder II takip etti ve yaklaşık 1,200 adet PzKpfw II şasisi devşirildi. Ayrıca 10,5 cm'lik havantoplu Wespe de 1944 yılına kadar Polonya'da üretilmeye devam edildi.
Marder II |
- Encyclopedia Of German Tanks Of WWII (Peter Chamberlain / Hilary L. Doyle)
- The Encyclopedia Of Weapons Of World War II (Chris Bishop)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder